Tänk att det aldrig har känts så verkligt som nu – drömmen om ett nytt sommarhus.
Vi har tagit ett stort steg framåt och har nu varit i kontakt med en snickare.
Planen är att påbörja rivningen av gamstugan redan i oktober.
Det är en märklig känsla – både pirrigt och lite nervöst på samma gång.

Just nu går tankarna på högvarv och jag sitter och ritar fasadritningaroch planlösningar på löpande band.
Vi kommer att bygga vidare på den gamla grunden, vilket innebär att huset får en grundyta på 65 kvadratmeter,
plus ett loft. Loftet blir 1,89 meter i takhöjd – precis så att det inte räknas som boyta, men ändå ger oss extra utrymme.
Planlösningen kommer i stora drag att likna den vi har idag, men med en förändring: ett sovrum mindre på bottenvåningen
och istället ett loft som komplement. Det känns som en bra lösning för hur vi vill använda huset framöver.

För att få lite extra inspiration har jag roat mig med att sätta ihop moodboards i Copilot.
Just nu drömmer jag om ett vardagsrum fyllt av mjuka, inbjudande soffor i blå- och vitrutat tyg.
Golven kommer att bli i borstad furu behandlad med hårdvax, och både väggar och tak kläs i vitmålad panel,
ljust, enkelt och somrigt. Och ja, jag hoppas verkligen på ett ljusblått kök igen!
Mycket är fortfarande oklart, men tanken är att vi ska kunna återanvända många av de möbler vi redan har.
Det känns både hållbart och fint att ta med sig delar av det gamla in i det nya.

Om allt går enligt plan drar själva bygget igång i april. När det står klart är det ingen som vet, sådana här projekt har ju sitt eget tempo,
men en sak är säker nästa sommar får vi flytta in i Andersstugan på heltid under tiden för bygget.
Det är ett stort projekt vi ger oss in i, men också ett äventyr. Och nu är vi snart på väg.
Det skall bli spännande om vår snickare kan uppfylla vår dröm nedan.

Så här vill jag ha det i nya stugan
Märkt på:            

Lämna ett svar

Facebook
LinkedIn
Instagram